본문 바로가기
K-Culture

Myth of Dangun

by 리치캣 2023. 4. 15.
728x90
반응형

Myth of Dangun


Justice
A myth about Dangun, the progenitor of our people in the early national era and the founding king of Gojoseon.
Collapse/Expand
detail
The story is woven into 7 story pieces. ① Hwanin, his son, Hwanung, and Hwanung's son, Dangun, spanning three generations.

② Hwanung descending from heaven to Mt. Taebaek (present-day Mt. Baekdu) with the help and permission of his father, Hwanin. ③ Giving God's City under the Shindansoo (神壇樹), calling himself Heavenly Hwanung and ruling the human world.

④ The bear wanted to become a human with the tiger, but only the bear incarnated as a human woman. ⑤ And this woman, Ung-nyeo (熊女), married Hwan-ung, who was incarnated as a human.

⑥ The couple named the baby Dangun Wanggeom, set the capital in Pyongyang, and named the country Joseon. ⑦ After enjoying his life at the age of 1908, he hid in Asadal Mountain and became a mountain god.

Although this is based on the record of ≪Memorabilia of the Three Kingdoms≫, there are some changes from ≪Jewangungi of the Emperor≫ by Lee Seung-hyu(李承休). In fact, there is not much difference from ① to ③, but it varies greatly between ④ and ⑤.

In other words, Woongnyeo in ≪Memorabilia of the Three Kingdoms≫ disappears and Hwanung's granddaughter appears instead. Hwanung had his granddaughter take medicine, make her human body, and then marry the goddess Dansin (檀樹神). In the meantime, a baby was born and he was named Dangun, and ≪Jewangungi≫ records that he became king depending on the territory of Joseon.

However, significant changes occurred in ④∼⑤, but no significant changes occurred again between these literatures in ⑥∼⑦. If we compare the records of these literatures with the parts ④ to ⑤ where there are many changes, we find that they are very serious, at least in the given context.

Although they are the same person in that they are Dangun's mother, one is a woman incarnated as a bear and the other is a woman incarnated as a god. In a nutshell, the confrontation between ‘animal (bear)/god’ exists between the two records. This opposition of 'animal/god' can imply the dichotomous opposition of 'earth/sky'. In addition, both are mothers of Dangun, but in ≪Memorabilia of the Three Kingdoms≫, they are women who have married into the paternal (male) family line leading to Hwanin/Hwanung, whereas in ≪Jewangungi≫, they are related to the paternal lineage leading to Hwanin/Hwanung. is a woman with

If the former is outside of Gatong, the latter is within Gatong. In other words, there is a confrontation between the two, ‘existence/existence’. If such a mother's 'inside/outside' confrontation is respected, ≪Samgukyusa≫ and ≪Jewangungi≫ naturally show different oppositions to Dangun's birth.

In other words, in ≪Memorabilia of the Three Kingdoms≫, Dangun is the 3rd generation of the paternal line following Hwanin/Hwanung, whereas in ≪Jewangungi≫, Dangun is the son of a woman belonging to the 4th generation in the family line leading to Hwanin/Hwanung.

In other words, ≪Jewangungi≫ describes Dangun as the fifth generation of Gatong's grandson following Hwanin/Hwanung. In this way, it is possible to point out the confrontation between these literatures, '3 generations of fathers/5 generations of mothers'.

≪Memorabilia of the Three Kingdoms≫ describes a kind of divine genealogy over three generations following the paternal line (male line), that is, divine genealogy, while ≪Jewangungi≫ describes 5 generations following the mother line (female line). In other words, the genealogy of the god is described.

In this way, it is found that there are conflicting aspects such as 'animal (bear)/god', 'inside/outside', and 'three generations of the father/five generations of the mother' over the story pieces ④ and ⑤.

≪Jewangungi≫ is a book that was published only ten years later than ≪Memorabilia of the Three Kingdoms≫. The fact that a myth with such a great change was handed down in such a short period of time is highly likely to be evidence that the stability of the narrative structure of the Dangun myth was already shaken in the Goryeo Dynasty.

Moreover, the opposition of ‘bear (animal)/god’, ‘inside/outside’, and ‘father/maternal’ is not an ordinary difference, and should be seen as a decisive difference enough to turn the signification upside down.

Among these threefold oppositions, the 'bear/god' opposition can be adjusted relatively easily. There is a fundamental difference between these two expressions: “A bear took medicine and obtained a human body and became a woman” in Samgukyusa and “The granddaughter of a god took medicine and obtained a human body and became a woman” in ≪Jewangungi≫. It seems to have quality. Commonality is achieved by noting that bears, like gods, are not people.

Thus, to summarize the common substratum contained in the problematic part of both records, it would be something like "a non-human being takes medicine and obtains a human body and becomes a woman." In this way, if it is true that they have a temperamental temperament, it is not too difficult to adjust the confrontation between 'bear/god'.

There is no difference between the two records in that a non-human being took medicine, transformed, and married Dangun to become the mother of Dangun. In addition, if we consider the so-called bear belief in Siberia and the northern part of the Far East, the adjustment of the 'bear/god' confrontation will become even easier.

However, the mediation of the confrontation between the two records ends here. It is because it is not easy to adjust ‘inside/outside’ and ‘paternal/maternal lineage’. The fact that the father line and the mother line cross each other in the legend of the Goryeo Dynasty is worth reference, but it is unlikely that any direct answer can be obtained.

On the other hand, among the records of Dangun in Jiriji of ≪Sejongsillok≫, which is evaluated as a record of the transmission of the Dangun myth, the problematic stories in ④ and ⑤ follow ≪Jewangungi≫.

In spite of these variations, the Dangun myth reflects, first, the process of Shinmajigut in the narrative progress of 'a heavenly god who descends from the sky finally opens the country and advances to the king's seat.' Third, in that it is a complex of myths and legends, it has something in common with other so-called 'foundation myths' or 'royalty myths'. And based on this commonality, it can be compared with Siberian shamanic epics and some Japanese kingship myths.

If the myth of Dangun is taken as the oldest myth, the three types of characteristics of the myth of Dangun can be established as the prototype of the founding myths of our country.

In this case, it may be worth pointing out that the axis of the basic story of the Dangun myth lies in 'descending from the sky' and 'construction of a kingdom'. If ‘construction of clans’ is substituted into these two basic axes, the basic types of clan myths of the 6th village head of Silla and other clan myths of later generations can be captured.

Judging from the records of the Hyeokgeose Dynasty in ≪Memorabilia of the Three Kingdoms≫, it can be considered that the myth of kingship was formed on the basis of the myth of the clan. Between the myth of kingship and the myth of clan, there is basically only a difference between the confrontation of 'country/house (family)'.

The myth of Dangun is no different from other founding myths in that it has 'descending from the sky' and 'construction of a kingdom' as its basic axes.

However, the myth of Dangun has the characteristic that the first generation descended from heaven does not build the kingdom directly, but the second generation builds it. And in that the generation of heaven reigns over the two generations, the first generation, the heavenly gods, serves as a sender (sender) and helps those descending.

Between the first generation and the second generation, there is a confrontation between 'God in heaven/God on earth' and 'Sent person/being sent and descended'.

Among these, the second opposition can be implied as 'the person who entrusted the task/the person in charge of the task'. Between the 2nd and 3rd generations of descended deities, there is a confrontation between ‘the King of Heaven/Wanggeom’ and ‘New City under the Shindansu on the top of the mountain/Kingdom of the capital of Pyongyang’. It is probable that conflicts such as ‘heaven/earth’ and ‘sacred/secular’ are interposed between the ‘heaven/wangsword’. It can be supplemented with the confrontation of 'New City/Kingdom' in addition to 'Sindansu on the mountain/the capital of Pyongyang'.

If so, it can be distinguished that Hwanung was a shamanic ruler who was deeply religious, and Dangun was a shamanic king related to the secular world. Of course, it goes without saying that the character of a shaman or shaman is more strongly projected on the former side.

≪Memorabilia of the Three Kingdoms≫, "The wind god [Wind God], the rain god [Rain God], and the cloud god [Cloud God] govern the grain, life, disease, punishment system, and the distinction between good and evil, and the three hundred people of the human world are led. According to the record, "I saved sixty days", Hwanung can already be called a 'cultural hero' to a considerable extent.

In other words, Hwanung became the first being to control the confrontation between ‘nature and culture’ by creating culture and institutions.

However, the center of his reign was called Shinshi. It was a religious sanctuary. Hwanung ruled as a heavenly god, but he was the deity, priest, and ruler of a specific community centered on the sanctuary around the Sindansu in the mountains. It is not difficult to find complex notions of a new person directly from them.

The foundation of Gojoseon was already laid by Hwanung. In that the first generation descended from heaven directly becomes the ruler of the earth, Hwanung could be compared to Hyeokgeose or King Suro. Therefore, when discussing the myth of Dangun, Hwanung's role as the person who laid the foundation should not be overlooked.

Therefore, it is found that there are threefold opposition between Hwanung and Dangun: 'father/child', 'preparatory person/perfect person', and 'heavenly god/divine being infected with the earthly principle'. The 3 generations leading to ‘Hwanin·Hwanung·Dangun’ show continuity of ‘those who entrusted the task, those who performed the task in advance, and those who completed the task.”

In the rest of the founding myths, there is no generation of heaven like the Dangun myth, and the functions of the 2nd and 3rd generations in the Dangun myth are concentrated on one person in the first generation, who descended from heaven directly.

In this way, the myth of Dangun has all the normative forms of the other founding myths in its narrative structure and character of characters, and it corresponds to the fact that Gojoseon is recognized as the first kingdom.

At the same time, the myth of Dangun became the prototype of the three generations of narrative literature in Korea, and at the same time, as the prototype of various village exorcism in later generations, it served as the dominant ideological role of folk religion in this land by being repeated and demonstrated through village exorcism. →Gojoseon

Collapse/Expand
references
『A New Study on the Myth of Dangun』
『Dangun』-Understanding and data-(Yoon Yi-heum et al., Seoul National University Press, 1994)
『Dangun and Gojoseon』 (compiled by Hyunggu Lee, Salimteo, 1999)
「The Myth of Dangun and Totemism」 (Kim Jeong-hak, 『Historihakbo』 7, 1954)
"step A Study on Military Myth” (Hwang Pae-gang, 『Baeksanhakbo』 3, 1967)
「The myth of Dangun from the point of view of a shaman statue」 (Kim Tae-gon, 『History Research』 20, 1968)

 

 

반응형